میزان تشعشع آنتن های تلفن همراه در ایران یکصدم استاندارد جهانی است

میزان تشعشع آنتن های تلفن همراه در ایران یکصدم استاندارد جهانی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی GsmAria ، کارشناسان سازمان انرژی اتمی در کنفرانس ایمنی پرتوهای غیریونساز که در
شیراز برگزار شد، تاکید کردند: میزان تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه در ایران یکصدم استانداردهای جهانی است و این امواج هیچ ضرری برای سلامتی مردم ندارد.
به نقل از سیتنا ، مهندس دلنواز فرودین در مقاله‌ای تحت عنوان ارزیابی پرتوگیری مردم از آنتن‌های ایستگاه‌های تلفن همراه در کشور به بررسی میزان پرتوگیری مردم از آنتن‌های بی‌تی‌اس> پرداخت و گفت: با توجه به نگرانی مردم، سازمان انرژی اتمی با در نظر گرفتن شرایط متفاوت نصب آنتن و دکل و در نقاطی با تراکم جمعیتی متفاوت، اقدام به سنجش میزان تابش این آنتن‌ها ومقایسه نتایج با حدود پرتوگیری مطابق با مقررات ملی و استانداردهای بین‌المللی کرد.
به بیان مهندس فرودین نقاط بررسی شده شامل۴۵۰۰ نقطه و در بیشتر از ۱۵۰۰ محل و در نزدیکی بیش از ۳۰۰ بی‌تی‌اس در اغلب شهرها و استان‌های کشوربود. ما برای احتراز از بر هم زدن آسایش شهروندان و نیز با توجه به
تشعشع بسیار ضعیف بی‌تی‌اس‌‌هایی که در داخل ساختمان‌ها نصب می‌شوند ، عموما تشعشعات آنتن‌های نصب شده روی پشت بام‌ها و در فضاهای آزاد اندازه‌گیری شد که نتایج به‌دست آمده عبارت بودند از:
– شدت میدان داخل یک ساختمان از خارج همان ساختمان بسیار کمتر است.- اغلب ساختمان‌های واقع در نزدیکی دکل خارج از ناحیه تابش هستند.- با فاصله گرفتن از دکل ناحیه تابش وسیع‌تر می‌شود و ساختمان‌های بیشتری در معرض آن قرار می‌گیرند اما شدت میدان کاهش می‌یابد. – چگالی توان تابشی آنتن‌های بی‌تی‌اس در اغلب نقاط از یکصدم یا یک‌درصد حد مطابق با استاندارد ملی و راهنمای جهانی کمتر است.
وی در پایان افزود: لازم است که اندازه‌گیری‌ها استمرار داشته‌باشد و کلیه‌ نهادهای مسئول براساس اطلاعات علمی، واقعی و به دور از بزرگنمایی و همچنین با درنظرگرفتن ریسک‌ها و استانداردها اطلاع‌رسانی کنند و از ارائه اطلاعات ضد‌و نقیض خودداری ورزند.دکتر ناصر راست‌خواه، رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور و معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفت: در کنار هر منفعتی ملاحظاتی وجود دارد و باید توجه داشت هر تکنولوژی جدیدی که پرتوها نیز از آن جمله هستند به مثابه یک چاقوی دولبه است که ما با شناسایی و اطلاع از آسیب‌های آن و رعایت موارد ایمنی، می‌توانیم حداکثر استفاده و بهره‌مندی از آن را داشته باشیم.
وی افزود: نظام ایمنی کشور مسئولیت ایجاد ضمانت‌های لازم را در به‌کارگیری انرژی پرتوها برعهده دارد و در راستای همین تعهدات ملزم به طرح و تدوین قوانین، مقررات و ضوابط، تصویب آنها و تهیه دستورالعمل‌های اجرایی، نظارت، بازرسی و کنترل مسائل مربوط به پرتو‌هاست و این امر بدون آگاهی مردم با اختلال مواجه خواهد شد.
دکتر کاردان، رئیس انجمن حفاظت در برابر اشعه نیز در یک کنفرانس خبری در حاشیه کنفرانس بیان کرد: هیچ‌کس عاری از پرتوگیری پرتوهای غیریونساز در کشور نیست ولی این بدان معنی نیست که این پرتوگیری‌ها حتما سلامت را به خطر خواهد انداخت چرا که قوانین و مقرراتی بر آن حاکم است.
وی یادآور شد: باید حفاظت در برابر اشعه و ایمنی به‌دنبال توسعه و گسترش استفاده از ابزاری که تشعشع دارند و تکنولوژی‌های تابش‌زا صورت گیرد؛ در غیر این صورت معایب این تکنولوژی بیشتر از بهره‌مندی‌های حاصل از آن خواهد بود.دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان حفاظت مردم در برابر پرتوها و رسالت وزارت بهداشت در این کنفرانس گفت: ما شواهد کافی نداریم که آنتن‌های تلفن همراه (بی‌تی‌اس) سلامت مردم را به خطر می‌اندازند ولی کارهایی مانند ارائه سیم کارت رایگان به دانش‌آموزان، مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
گردآوری و تنظیم توسط واحد فن آوری اطلاعات شرکت توسعه تمدن پارسیان

×

برای آغاز چت روی مشخصات پشتیبان کلیک کنید.

× به مشاوره نیاز دارید؟