مراقب امنیت گوشی های همراه خود باشید

مراقب امنیت گوشی های همراه خود باشید

منبع: خبرآنلاین

با پیشرفت گوشی های همراه و امکانات گوشی های هوشمند، آسیب پذیری آن ها در برابر مشکلات امنیتی کم نشده است. برای کاهش خطرهای امنیتی گوشی های هوشمند چه باید کرد؟
گوشی های هوشمند آن قدرها هم هوشمند نیستند. آن ها هم مانند سایر گوشی های همراه ممکن است از جیبتان سر بخورند، در تاکسی جا بمانند یا از روی میز دزدیده شوند.
شما با گوشی های همراهتان عکس می گیرید، ای میل می خوانید، پیامک می فرستید و به اینترنت وصل می شوید. در نتیجه به راحتی ممکن است مانند رایانه ها و لپ تاپ ها از نظر نرم افزاری در خطر قرار بگیرند. در این جا به مجموعه ای از خطرهایی می پردازیم که به گزارش سی. نت، گوشی های هوشمند را تهدید می کنند. همچنین می بینیم که افراد چه کارهایی باید انجام بدهند تا از گوشی های خود در برابر این خطرها حفاظت کنند.
بزرگ ترین تهدید امنیتی برای گوشی همراه: گم شدن
خطر گم شدن گوشی یا جا ماندن آن در تاکسی بزرگ ترین تهدید برای گوشی های همراه است. بهترین راه این است که اطلاعات حساس و مهم خود را روی گوشی ذخیره نکنید. اگر هم مجبور به این کار شدید، برای گوشی خود کلمه رمز بگذارید و اطلاعات را مخفی کنید. بدین ترتیب هر بار که ای میلی برایتان برسد، گوشی از شما کلمه رمز می خواهد. سعی کنید کلمه رمزتان آن قدر قوی باشد که یک غریبه آن را حدس نزند. و یک نکته مهم؛ به طور منظم از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان تهیه کنید.
راه هایی هم هست که می توانید در صورت دزدیده شدن، گوشی را از راه دور قفل کنید یا اطلاعاتشان را پاک نمایید. به گفته سخنگوی at & t ، با یک تماس با این شرکت، دسترسی هر شخص دیگری به اطلاعات گوشی غیرممکن می شود.
نرم افزارهای مفیدی هم در این زمینه وجود دارند. مثلا lookoutیک سرویس بر پایه اینترنت به شما می دهد که می توانید با آن از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان بگیرید، اطلاعات را از راه دور پاک کنید و جای گوشی را پیدا کنید. این برنامه به شما ضد ویروس و فایروال هم می دهد.
علاوه بر این ها، باید حواستان به جا گذاشتن گوشی یا قرض دادن آن باشد. برنامه های مانند فون اسنوپ (phonesnoop) که روی بلک بری نصب می شود، می تواند بدون این که شما بدانید میکروفون گوشی همراه را روشن کند و بدین ترتیب مکالماتی که در نزدیکی آن صورت بگیرند، شنیده خواهند شد.
ویروسی شدن
سال هاست که ویروس ها، کرم ها و تروژن ها وجود دارند. آن ها اغلب توسط ای میل و گاهی هم از راه پیامک و سایر ابزارها منتقل می شوند. بنابراین کاربران گوشی ها باید از نرم افزارهای ضد ویروس استفاده کنند.
در ماه نوامبر/ آبان، کرم های زیادی به آی فون حمله ور شدند، اما تنها توانستند به گوشی هایی نفوذ کنند که قفل شکسته بودند و اجازه می دادند که هر برنامه ای رویشان نصب شود. به گفته متخصصین، شکستن قفل گوشی های همراه، تمام امنیت آن ها را از بین می برد. اگر هم ناچارید که قفل آن را بشکنید، فقط کلمه رمز اصلی پیش فرض را تغییر بدهید و پروتکل شبکه سکیور شل(ssh) را نصب نکنید.
سایر انواع حمله ها
درست مانند کاربران رایانه، برای کاربران گوشی های هوشمند هم خطر حمله از طریق ای میل و سایت های اینترنتی وجود دارد. پیامک هم راه دیگری برای حمله به گوشی های هوشمند است. بنابراین کاربران نباید روی آدرس سایت هایی که از طریق ای میل یا پیامک دریافت می کنند، کلیک نمایند.
بلوتوث و وای- فای
استفاده از بلوتوث و وای- فای هم می تواند امن باشد و هم می تواند امن نباشد. اگر کار حساسی مانند چک کردن حساب های بانکیتان انجام می دهید، از اینترنت رایگان یک کافی شاپ استفاده نکنید که احتمال دسترسی دیگران به اطلاعات شما وجود دارد، بلکه از اینترنت خانگی خودتان که کلمه رمز خودتان را دارد استفاده نمایید. روشن گذاشتن بلوتوث برای برقراری ارتباط با هر وسیله ای مانند هدست، به این معناست که هر وسیله دیگری که به بلوتوث مجهز باشد، می تواند گوشی شما را بشناسد و این یعنی می تواند برای شما پیام های ناخواسته بفرستد، اطلاعاتتان را دستکاری کند یا حتی بدزدد و یا حتی دستگاه شما را به ویروس آلوده نماید. بهترین راه این است که بلوتوث و وای- فای خود را روشن نکنید، مگر این که واقعا به آن ها نیاز داشته باشید.
مقایسه امنیت آی فون و آندروید
از آن جا که اپل بر همه برنامه هایی که روی آی فون استفاده می شوند نظارت دارد، امنیت خوبی برای کاربرانش فراهم کرده است. با این حال، هیچ چیز خالی از خطا نیست. برای نمونه، در ماه نوامبر/ آبان بازی های رایگانی که استورم۸ ساخته بود را از اپ استور خارج کردند، چون مشخص شد که شماره تلفن های کاربران را جمع می کرده است.
اما از نقطه نظر ساختاری، آندروید کنترل دسترسی دقیق تری را ارائه می کند. ولی با این حال، ذات باز منبع بودن آندروید، به این معناست که برنامه ها به اندازه آی فون کنترل نمی شوند و هر کسی می تواند امنیت آن را با حفره های امنیتی برنامه خود به خطر بیاندازد. البته گوگل هم مدعی است که با استفاده از یک قالب برنامه های کاربردی که گوشیهمراه را در برابر نرم افزارهای خطرساز و غیرقانونی محافظت می کند، این خطر را بسیار کاهش داده است. در نهایت، پیشنهاد خود گوگل این است که کاربران تنها از فروشندگان مطمئن و سایت های معروف برنامه بخرند یا دانلود کنند.
امنیت گوشی های همراه معمولی و استاندارد
البته گوشی های معمولی به اندازه گوشی های هوشمند از طرف حمله های اینترنتی در خطر نیستند. با این حال، روی همین گوشی ها هم ممکن است اطلاعات مهمی باشد که کسی بخواهد به آن ها دسترسی داشته باشد. برای نمونه، اطلاعات موجود در صندوق ورودی و پیام های ارسال شده می تواند مورد سواستفاده قرار بگیرد. راه حل این است که پیام های دریافتی و ارسالی خود را به طور منظم پاک کنید. به علاوه، هیچ وقت یه کلمهرمز، اطلاعات حساب بانکی و مانند آن را به طور کامل از طریق پیامک نفرستید، مگر این که بلافاصله آن را از پیام های ارسال شده پاک کنید.
البته گوشی هایی که به جاوا مجهز هستند هم می توانند درست مانند گوشی هایهوشمند در خطر باشند. برای نمونه، می توان به برنامه ای اشاره کرد که سرخود پیامک می فرستد و صورت حساب های کلان به بار می آورد.

گرد آوری و تنظیم از واحد فن آوری اطلاعات شرکت توسعه تمدن پارسیان

×

برای آغاز چت روی مشخصات پشتیبان کلیک کنید.

× به مشاوره نیاز دارید؟