عوارض ناشی از امواج موبایل ها

عوارض ناشی از امواج موبایل ها

در اکثر نقاط جهان یکی از بحث هایی که هر روزه مطرح می شود، استفاده از تلفن های همراه و تاثیر آن روی سلامت کاربران است زیرا تلفن های همراه برای برقراری تماس ها از امواج الکترومغناطیسی استفاده می کند.
ایران پرتو اخبار اجتماعی به گزارش به نقل از مجله کلیک، به گفته متخصصان، این امواج می تواند تاثیر مخربی بر سلامت افراد داشته باشد. البته کار با این امواج تنها مختص به موبایل ها نیست، بلکه تمامی سیستم های دیجیتال بی سیم دیگر نیز با استفاده از همین امواج کار جابه جایی اطلاعات را انجام می دهند.
به همین خاطر گروه WHO موج های مختلف را بر اساس تاثیراتشان روی افراد مختلف طبقه بندی کرده است. طبق این درجه بندی، موج های الکترومغناطیسی که در موبایل استفاده می شوند، جزو گروه B است به بیان دیگر، استفاده از موج هایی که در این گروه قرار دارد، می تواند موجب بیماری های مختلفی برای کاربران شود. اگر شما هم جزو کاربران موبایل هستید، بد نیست با بعضی از این عوارض آشنا شوید.
امواج رادیویی جذب شده
امواج رادیویی که توسط موبایل ها دریافت یا ارسال می شود، معادل ۲ وات انرژی به همراه دارد که بخشی از این امواج توسط ذهن شما جذب می شود. این در حالی است که تکنولوژی های دیجیتال دیگر مانند CDMA۲۰۰۰ و D AMPS به انرژی کمتری برای برقراری تماس نیاز دارد. انرژی لازم برای این کار چیزی حدود یک وات است.
این که هر موبایلی با چه مقدار انرژی تماس ها را برقرارمی کند، توسط یک سری از استاندارد های از پیش تعریف شده تعیین می شود. این انرژی، عدد ثابتی نیست و برای کشورهای مختلف مقدار متفاوتی را شامل می شود.
آشنایی با عوارض ناشی از امواج موبایل ها
در حقیقت بخشی از این انرژی از طریق دکل های مختلف تامین می شود، پس لازم است موبایل ها با پایه های ارسال امواج رادیویی به طور دائم در ارتباط باشد تا بتواند کیفیت فرکانس های جابه جا شده را کنترل کند. در نتیجه این بررسی، اگر طول موج مورد نظر دارای کیفیتی کمتر از سطح استاندارد بود، طول موج را تقویت و در غیر این صورت آن را ضعیف تر از قبل می کنند، تا این موج بدون بروز هیچ مشکلی بتواند به آسانی جابه جا شود.
مثلاً اگر داخل ساختمان یا ماشین باشید، فرکانس ارسالی به موبایل تان باید تقویت شود تا بتوانید تماس برقرار کنید و اگر در حین مکالمه یکباره به فضای آزاد نقل مکان کردید، باید این فرکانس ضعیف تر شده ارسال شود. SAR یا همان Specific absorption rate در حقیقت فرکانسی است که توسط ذهن شما جذب می شود. مقدار فرکانس در کشورهای مختلف، متفاوت است.
مثلاً در آمریکا فرکانس مورد نظر چیزی معادل ۶/۱ W / kg در نظر گرفته شده و در اروپا این فرکانس معادل با ۲ W / kg طراحی شده است. در عمل اندازه SAR با رسایی صدای جا به جا شده از طریق امواج ارتباط مستقیم دارد، پس هر قدر SAR بزرگ تر باشد، صدایی با کیفیت تر به گوش شما می رسد و هر قدر این اندازه کمتر باشد، صدایی که شما می شنوید، ضعیف تر خواهد بود.
در کنار موارد ذکر شده یکی دیگر از عوارض استفاده از موبایل ها، تولید گرمای ناشی از دی الکتریک شدن مولکول ها در داخل این گجت است. در این حالت یک سری میدان های الکترومغناطیسی ایجاد می شود و بر اثر چرخش مولکول های قطبی، گرمای بسیار زیادی به وجود می آید. برای مثال اگر شما با تلفن همراهتان صحبت می کنید، همین گرمای تولید شده ناشی از جنبش مولکول ها روی مغزتان اثر کرده و در نتیجه آن دمای سرتان بیشتر خواهد شد. البته ممکن است شما این تفاوت را چندان احساس نکنید.
در نتیجه بالا رفتن دمای مغزتان، جریان خون در آن ناحیه از بدنتان نیز بیشتر خواهد شد. هنگامی که این پروسه کوتاه مدت باشد، نتایج حاصل از این افزایش دما، چندان زیاد نخواهد بود ولی در غیر این صورت می تواند عوارض بسیار بد دیگری همراه داشته باشد.
از عوارض دیگر استفاده از موج های الکترومغناطیسی تاثیرات غیر گرمایی این موج ها یا همان Non thermal است. برخی بر این باورند که این عوارض در حقیقت همان تاثیرات سلولی ناشی از بالا رفتن درجه حرارت است که موجب افزایش استرس در بدن شما می شود.
در حالی که برخی محققان بر این باورند که استرس ایجاد شده ارتباطی به بالا رفتن درجه حرارت بدن ندارد و جابه جایی سیگنال ها فقط باعث تولید این بیماری ها در بدن می شود، ELF یا همان موج ها با طول فرکانس پایین و RF ها یا همان امواج رادیویی هر دو می تواند از دلایل بروز این قبیل بیماری ها باشد. یکی دیگر از عوارض استفاده از تلفن همراه تاثیراتی است که این ابزار روی قدرت درک شما به عنوان کاربر می گذارد.
RFR ها در حقیقت موج هایی است که می تواند باعث بروز این تاثیرات باشد. به همین منظور یک سری تحقیقات انجام گرفته که طی آنها ۲ فرد مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. نفر اول یکی از کاربران موبایل بود یعنی در معرض امواج رادیویی بود.
نفر دوم نیز تا به حال از موبایل استفاده نکرده، در نتیجه تا به حال به هیچ عنوان تحت اثر این موج ها قرار نگرفته بود. بر اساس نتایج به دست آمده، ذهن فردی که ذهنش تحت تاثیر موج های رادیویی قرار گرفته، بسیار کندتر از ذهن شخص دیگر به حوادثی که در محیط اطرافش اتفاق می افتد، پاسخ می دهد. علاوه بر این، هرقدر ذهن شما بیشتر در معرض این موج ها قرار گیرد، زمان بیشتری طول می کشد تا ذهن شما در برابر حوادث اطرافش عکس العمل نشان دهد.
مثلاً اگر شما جزو افراد راست دست باشید و به صورت مداوم از موج های رادیویی استفاده کنید، قسمت چپ ذهن تان کندتر از قبل برایتان کار های مورد نظرتان را انجام خواهد داد.
یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این زمینه که باعث بروز بیماری هایی در افراد مختلف می شود، دکل های نصب شده ای است که امواج رادیویی را جا به جا می کند.
در حقیقت این دکل ها به عنوان آنتن هایی برای ارسال یا دریافت موج های RF عمل می کند. Sector یکی از مدل های این آنتن هاست که حدود ۱۲۰ درجه در سطح افق و +۵ درجه در سطح قائم را پوشش می دهد. طی تحقیقات انجام گرفته عده زیادی از افرادی که اطراف این دکل ها زندگی می کنند، دچار عوارض ناشی از این امواج شده اند.

گردآوری و تنظیم توسط واحد فن آوری اطلاعات شرکت توسعه تمدن پارسیان

×

برای آغاز چت روی مشخصات پشتیبان کلیک کنید.

× به مشاوره نیاز دارید؟