ثبات قیمت خودرو عامل اصلی مشکلات شرکت های قطعه سازی است

ثبات قیمت خودرو عامل اصلی مشکلات شرکت های قطعه سازی است

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان  با بیان این مطلب که نوسان نرخ ارزصنعت قطعه سازی را به با مشکلات شدیدی مواجه ساخته است گفت: مواد اولیه بسیاری شرکت ها از خارج به کشور وارد می شود و طبیعتاً نوسانات نرخ ارز ودر کنار آن هدفمندسازی  یارانه ها و افزایش قیمت حاملهای انرژی و تورم موجود قیمت قطعات را افزایش داده است.

ساسان قربانی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: در ماههای اخیر فشار ها براین صنعت افزایش یافته است و از سوی دیگر شرکت های قطعه سازی با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی از جمله ورق های فولادی، پلیمر و لاستیک و سایر مواد ، چاره ای جز افزایش قیمت وجود ندارد و نمی توان این انتظار را داشت که با افزایش دو درصدی قیمت خورو این فشارها بر طرف شود.

وی افزود: در غیر این صورت باید منتظر باشیم شرکت های قطعه سازی با وجود این ضربات به سمت توقف تولید پیش روند و انجمن نیز به جز اطلاع رسانی این مشکلات به مسئولین ذی ربط قادر نیست اقدام دیگری  انجام دهد.

وی در پاسخ به این  پرسش که آیا  افزایش هزینه ها خودروسازان را به سمت استفاده از قطعات وارداتی سوق می دهد گفت: شرکت های خودرو سازی ملزم هستند از قطعات نا مرغوب وارداتی استفاده نکنند منتهی وقتی همه راهها مسدود باشد طبیعی است چنین اتفاقی بیفتد زیرا در غیر این صورت واحد های تولیدی تعطیل شده و مصرف کننده و تولید کننده مغبون می شوند بنابراین پا فشاری برای ثبات قیمت خودرو نمی تواند پایه منطقی داشته باشد.

وی تصریح کرد: صنعت خودرو سازی کشور فقط دو شرکت نیست بلکه جامعه بزرگی است که ۸۰ درصد آن در صنعت قطعه سازی متمرکز است و پایین نگه داشتن قیمت خودرو یعنی نابود کردن صنعت قطعه سازی و از بین بردن سرمایه ملی کشور.

دبیر انجمن قطعه سازان ضمن انتقاد  از عدم دسترسی قطعه سازان به ارز دولتی گفت: متاسفانه ارز دولتی در اختیار وارد کنندگان خودرو و شرکت هایی که خودرو را بصورت CBU وارد می کنند به راحتی قرار دارد نتهی قطعه سازان به آن دسترسی ندارند و این روشها به تولید و این صنعت ضربات بیشتری وارد می سازد.

 قربانی افزود: در چنین مقطع حساسی تولید قطعات بیش از هر زمانی نیاز به حمایت وپشتیبانی دارد زیرا با چنین وضعیتی همه شرکت های قطعه سازی نگران تامین مواد، منابع مالی و توقف فعالیتها هستند .

وی در پایان گفت: شرکت های خودرو سازی به دلیل ماهیت دولتی که دارند معمولاً در خواست افزایش قیمت نمی دهندو این موضوع بهانه ای شده است برای عدم افزایش قیمت  از سوی مسئولین و چنین مواردی باعث شده است فشار های داخلی به قطعه سازان افزوده شده و شرایط برای فعالیت طاقت فرسا و بحرانی شود.

گرد آوری و تنظیم از واحد فن آوری اطلاعات شرکت توسعه تمدن پارسیان

×

برای آغاز چت روی مشخصات پشتیبان کلیک کنید.

× به مشاوره نیاز دارید؟