تشدید نگرانی های جهانی از خطرات ناشی امواج تلفن همراه برروی سلامتی

تشدید نگرانی های جهانی از خطرات ناشی امواج تلفن همراه برروی سلامتی


طرفداران حفاظت از محیط زیست نگران هستند که امواج رادیویی و الکترومغناطیسی منتشر شده از فن آوری های بی سیم به دود سیگار قرن ۲۱ تبدیل شود.
به گزارش ایسنا برخی از طرفداران محیط زیست پیش از این خواستار محدودیت هایی در این باره شده اند و مقامات دولتی در برخی از کشورها نیز در مورد محدودیت استفاده از این فن آوری هشدار داده و به دنبال بررسی اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض شبکه های بی سیم و تلفن های همراه بر روی سلامتی افراد هستند.
سازمان حفظ محیط زیست اروپا هفته گذشته احتیاط بیشتر در زمینه به کارگیری این فن آوری را خواستار شد و نتایج مطالعه در حال انجام سازمان بهداشت جهانی را که اینترفون نامیده شده و در حال ارزیابی استفاده از تلفن همراه توسط هفت هزار فرد مبتلا به تومور مغزی در ۱۳ کشور جهان از جمله ژاپن، کانادا، آلمان و فرانسه است را از نزدیک پیگیری می کند.
بر اساس این گزارش مطالعات انجامی اثرات استفاده از تلفن همراه به مدت زمان بیش از ده سال را کشف نکرده اند اما اینترفون نتایج مطالعات بر روی ۱۵۰۰ بیمار سرطان مغزی در انگلیس و کشورهای اروپای شمالی را منتشر کرد که از افزایش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان مغزی در همان سمتی از سر که تومور ایجاد شده بود، به دلیل استفاده از تلفن همراه در مدت زمان طولانی بیش از ده سال خبر دادند.
بنا بر اظهار دانشمندان، فن آوری شبکه ی بی سیم، در مطالعات بزرگ فعلی بررسی تاثیر قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی تلفن های همراه بر روی سلامت لحاظ خواهند شد، اما به نظر می رسد کمتر از تلفن همراه مضر باشند زیرا نیروی الکترومغناطیسی کمتری نسبت به تلفن همراهی که مستقیما بر روی گوش قرار می گیرد منتشر می کند.
اما مسوولان مدارس بدنبال کسب اطمینان خاطر از میزان تاثیرگذاری این شبکه ها برروی سلامتی هستند، انجمن آموزگاران در انگلیس خواستار تحلیل بیشتر قبل از عرضه شبکه های رایانه یی بی سیم در مدارس شدند و شهر فرانکفورت حتی بیشتر محتاط بوده و مقامات مدرسه یی این شهر تصمیم گرفتند تا قبل از انجام تحقیقات سلامتی بیشتر نسبت به نصب سیستم های بی سیم دست نگه دارند.
وزارت بهداشت فرانسه نیز ماه جاری به سازمان محیط زیست و ایمنی سلامت شغلی این کشور دستور داد که بررسی اطلاعات علمی موجود درمورد اثرات قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی ناشی از تلفن همراه و وای فای را تهیه کند.
اعضای حزب سبز در پارلمان آلمان نیز دولت را با سوالات مشابهی در تابستان جاری تحت فشار قرار دادند و اداره فدرال حفاظت از تشعشع در پاسخ، محدودیت استفاده از تلفن های همراه و شبکه های بی سیم را به عنوان یک اقدام احتیاطی تا زمان کسب آگاهی بیشتر توصیه کرد.
دانشمندان برای اطلاعات بیشتر درمورد اثرات استفاده زیاد و همچنین تاثیر امواج بی سیم بر روی کودکان که مغزهای در حال رشد آن ها ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به تابش های امواج الکترومغناطیسی داشته باشد، تحت فشاراند.
این ماه مطالعه ی محققان انگلیسی با نام ارتباطات سیار و پژوهش سلامتی که بودجه ۸/۱۷ میلیون دلاری آن از سوی دولت انگلیس و صنعت مخابرات تامین شده بود اثرات مضر ناشی از استفاده کوتاه مدت از تلفن همراه بر روی مغز و کارکرد سلول های بدن افراد بزرگسال را که موضوع این مطالعه بودند، منتفی دانست.
اما محققان این مطالعه هشدار دادند مطالعات بیشتری در مورد کودکان و افرادی که به مدت ۱۵ سال که مدت زمان لازم برای ظهور است، در معرض امواج تلفن همراه بودند ضروری است.
گروه محققان مذکور در حال کمک برای آغاز مطالعات طولانی مدتی به نام کاسموس هستند که از آغاز سال جاری ۲۰۰ هزار کاربر تلفن همراه را تحت نظر قرار داده و کاربران تلفن همراه را که به میزان کم یا زیاد از آن استفاده می کنند در انگلیس، دانمارک، سوئد و فنلاند به مدت ۲۵ سال آینده دنبال خواهد کرد.
دانشمندان خاطر نشان کرده اند که تلفن های همراه به مدت زمان کافی در دسترس نبوده اند تا بتوان شمار کافی از مصرف کنندگان که بیش از ۱۵ سال در معرض آن بوده اند را یافت.
بنابر اظهار دانشمندان، مطالعه  اینترفون که سال آینده منتشر خواهد شد افراد مبتلا به تومور مغز و گردن را مورد توجه قرار داده زیرا نزدیک به نیمی از نیروی الکترومغناطیسی جذب بافت های قسمتی از سر می شود که به گوشی تلفن همراه نزدیک تر بوده است.
در حالی که محققان سرطان بدنبال پاسخ اند، برخی دیگر ناشکیب تر شده اند؛ در ماه آگوست یک گروه بین المللی از محققان سرطان و کارشناسان سلامت عمومی بازبینی از مطالعات انجام گرفته برروی میدان های الکترومغناطیسی را به نام bioinitiative منتشر کردند که برای احتیاط بیشتر در این زمینه هشدار می داد.
گروه فرانسوی طرفدار محیط زیست تصمیم گرفت صبر نکند و این ماه با فشار بر روی دو سوپر مارکت زنجیره ای فرانسوی کرفور و اوشان مانع تبلیغ تلفن ویژه کیدتل با فن آوری موقعیت یاب جهانی ویژه کودکان شد.
اما گروه های صنعتی مانند سی تیا که یک انجمن بین المللی ارتباطات بی سیم واقع در واشنگتن است اصرار دارد که اکثر مطالعات منتشره در مجلات علمی سراسر جهان نشان داده اند که تلفن های بی سیم تهدیدی برای سلامتی در پی ندارند، با این حال مدیر گروه فرانسوی طرفدار محیط زیست نگران مانده و این ماه گروهش با مقامات وزارت بهداشت فرانسه ملاقات کرد تا ممنوعیت تبلیغ تلفن همراه برای کودکان را به دست آورد.

 گرد آوری و تنظیم از واحد فن آوری اطلاعات شرکت توسعه تمدن پارسیان

×

برای آغاز چت روی مشخصات پشتیبان کلیک کنید.

× به مشاوره نیاز دارید؟