اپراتور سوم و رویای ۳G

اپراتور سوم و رویای ۳G

گروه خبری مبنا- هفت ماه از فرصت قانونی عرضه خدمات نسل سوم تلفن همراه گذشت در حالی که اپراتور سوم مدعی بود این خدمات را یک سال پیش عرضه می‌کند.
سوال نمایندگان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مورد، دستور کار هفته گذشته کمیسیون صنایع مجلس بود. وزیر در پاسخ به سوالی درباره وضعیت خدمات نسل سوم گفت که ۳۰۰۰ سیم‌کارت در استان البرز پیش فروش شده است و اپراتور سوم قول داده است تا در این هفته سیم‌کارت‌ها را عرضه کند در حالی که همچنان سایت این شرکت خالی از هر گونه زمان‌بندی و تعرفه است.
بخش اعظم مساحت مسکونی کشور ایران تحت پوشش خدمات تلفن همراه است و بازار فروش سیم‌کارت برای دو اپراتور قبلی تقریبا اشباع شده است.
این یعنی سرمایه‌گذاری برای یک اپراتور تلفن همراه، صرفا برای مکالمه کار بیهوده‌ای است.
اپراتور سوم به واسطه خدمات نسل سومی ارزشمند می‌شود و مهم‌ترین این خدمات، اینترنت همراه است. اگر خدمات نسل سومی با سرعت متوسط این فناوری عرضه شود، امکان دستیابی تقریبا ۷ مگابیتی بر ثانیه، از طریق این خدمات امکان‌پذیر می‌شود. البته امکان داشتن تا محقق شدن، فاصله زیادی دارد اما در هر صورت خدمات نسل سومی می‌تواند مفهوم تازه‌ای به پهنای باند اینترنت همراه بدهد. این در حالی است که رگولاتوری نیز پیشاپیش اعلام کرده است که از این خدمات به عنوان یکی از شاخص‌‌های محاسبه کیفیت اینترنت ایران بهره‌برداری می‌کند، در حالی که خدمات GPRS و GSM در شاخص‌های اینترنتی ایران مدنظر قرار نمی‌گیرند. بنابراین بر این اساس شاخص‌های اینترنت ایران می‌توانند میانگین بسیار بهتری را نشان دهند، در حالی که در عمل این شاخص‌ها واقعیت نخواهند داشت.
کوچک‌ترین استان کشور، اولین میزبان خدمات نسل سومی است و تنها ۳ هزار نفر تا به امروز این سرویس را پیش خرید کرده‌اند. لازم به ذکر است که کل این استان نیز فعلا تحت پوشش این سرویس نیست و بخش بسیار کوچکی از آن تحت پوشش قرار گرفته است اما همین میزان، تاثیری شگفت‌انگیز در میانگین سرعت دسترسی اینترنت در ایران خواهد داشت چرا که میانگین پهنای باند خدمات اینترنت از روش‌های دیگر آن‌قدر پایین است که سرعت ۷ مگابیتی در مقابل آن‌ها یک معجزه محسوب می‌شود.
تا به امروز تجربه نشان داده است خدمات اینترنتی تلفن همراه و به طور کلی بدون سیم در ایران، صرفه اقتصادی ندارد. البته این قاعده مختص تعرفه‌های ایرانی است و در دیگر کشورها خدمات اینترنت همراه کمی گران‌تر از خدمات سیمی است. به عنوان مثال میانگین قیمت خدمات HSDP با سرعتی بیش از ۷ مگابیت در ثانیه در اروپا، ۶۰ یورو است. این خدمات ماهیانه و از نظر ترافیک اطلاعاتی نامحدود است.
در مقابل در ایران ارزان‌ترین خدمات ۲G با پهنای باند حداکثر ۳۸۶ کیلوبیت بر ثانیه، کیلوبایتی ۱ ریال است. یعنی یک گیگابایت ترافیک، بیش از ۱۰۰ هزارتومان خرج بر می‌دارد. اگر بخواهیم با سرعت ۷ مگابیت فایل دانلود کنیم در یک ساعت بیش از ۳ گیگابایت دانلود خواهیم داشت. ۰٫۰۸ یورو قیمتی است که برای این ۳ گیگابایت در اروپا تمام می‌شود. جالب این جاست که اپراتور سوم ایرانی پیشاپیش اعلام کرده است خدمات ۲G را ۲۰ درصد گران‌تر از اپراتورهای دیگر عرضه می‌کند، پس وای به روز تعرفه‌های ۳G!
این طور به نظر می‌رسد که اپراتور سوم صرفا آمده است تا آمارها را بهبود بخشد، بی‌‌آنکه بتواند و حتی بخواهد خدماتی را ارائه کند.

 گرد آوری و تنظیم از واحد فن آوری اطلاعات شرکت توسعه تمدن پارسیان

×

برای آغاز چت روی مشخصات پشتیبان کلیک کنید.

× به مشاوره نیاز دارید؟