اشعه گوشی خطرناک تر از آنتن تلفن همراه؟

اشعه گوشی خطرناک تر از آنتن تلفن همراه؟


خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران سرویس: جامعه اطلاعاتی – ارتباطات
مردم در بعضی از مناطق شایعاتی را درباره خطرناک بودن آنتن های تلفن همراه و مضرات آن برای سلامتی انسان مطرح می کنند در حالی که اخیرا یکی از بزرگ ترین مطالعات درباره عوارض جانبی فن آوری تلفن همراه نشان داد که عوارضی همچون اضطراب، سردرد و خستگی با امواج معمولی منتشر شده از آنتن های تلفن همراه ارتباطی ندارند و گاها گفته می شود که ممکن است خطر استفاده از تلفن همراه و تشعشعات آن بیش تر از آنتن های bts باشد.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تحقیقات از سوی گروهی از دانشمندان برروی ۴۴ نفر از افرادی که اعلام کرده بودند به عوارض ناشی از امواج تلفن همراه دچار شده اند و ۱۱۴ فرد معمولی دیگر در آزمایشگاهی که ویژه این مطالعه طراحی شده بود ، صورت گرفت.
نتایج نشان داد که علایم فیزیکی مانند ضربان قلب، فشار خون تحت تاثیر آنتن های تلفن همراه در هر دو حالت خاموش و روشن قرار نمی گیرند و اثر قابل توجهی برروی افراد گروه اول و دومی که در معرض امواج gsm قرار گرفته بودند، مشاهده نشد.
بر اساس یافته های این مطالعه ی سه ساله، سیگنال های تلفن همراه مسوول هیچ عارضه ای که از سوی برخی افراد توصیف شده نیستند و کسانی که نگران اثرات کوتاه مدت آنتن های تلفن همراه بر روی سلامت خود هستند با این خبر آسوده خاطر خواهند شد.
هر اشعه ای مضر نیست
اما حسن رضوی – معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار ایران – در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در این باره معتقد است: تشعشعات یک گوشی تلفن همراه، بیش تر از تشعشعات یک آنتن bts بوده و برای سلامتی مضر است و باید فرهنگ سازی مناسب در زمینه خطرناک نبودن تشعشعات سایت های bts تلفن همراه صورت بگیرد و مردم بدانند هر اشعه ای مضر نیست.
پیش از این مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار هم درباره برخی نگرانی ها از تشعشع آنتن های تلفن همراه اظهار کرده بود: خطرات استفاده از تلفن همراه و تشعشعات آن بیش تر از آنتن های bts است و اگر این آنتن ها در فاصله مناسبی قرار بگیرند مثلا از ۲۰ متر تا یک کیلومتر به طور طبیعی توان دریافتی این تشعشعات در این فاصله کمتر از تلفن همراه است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
مردم نگران نباشند
وحید صدوقی در گفت وگو با ایسنا گفته بود: نباید نگرانی در زمینه تشعشعات ناشی از سایت های تلفن همراه وجود داشته باشد، از سویی هر چقدر شبکه ما گسترده تر باشد و تعداد آنتن های bts افزایش یابد خطرات کاهش می یابد. متاسفانه هنوز مشکلمان در رابطه با نصب سایت ها در اماکن عمومی یا منازل حل نشده و مردم نسبت به خطرات تشعشعات این آنتن ها نگرانند در صورتی که نباید نگرانی در این زمینه داشته باشند.
رواج شایعات در برخی مناطق
محمد آبایی – مدیر کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات شرکت ارتباطات سیار – هم در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه بحث سایت های bts یکی از موضوعات مهم است که در بسیاری از مناطق و محل ها از نصب آن از سوی مردم جلوگیری به عمل می آید گفته بود: در بعضی از مناطق مردم شایعات زیادی را در رابطه با این آنتن ها و مضراتی که می تواند برای سلامتی انسان داشته باشد عنوان می کنند.
تجهیزات با استاندارها مطابقت دارد؟
مسوولان معتقدند که همراه اول در کلیه مراحل ایجاد و توسعه شبکه، مطابقت کلیه تجهیزات در همه بخش های انتقال، رادیو آنتن و المان های شبکه اعم از مراکز کنترلی و ایستگاه های bts با استانداردهای سازگاری الکترومغناطیسی و همچنین حفاظت از انسان مدنظر داشته و در دستور کار طراحی و پیاده سازی و توسعه شبکه خود قرار داده است.
همزیستی مسالمت آمیز در کنار سایت ها
شرکت ارتباطات سیاربه منظور آگاهی مشترکان از بحث سایت های تلفن همراه سلسله نامه هایی همراه با قبوض برای مشترکان تلفن همراه با عنوان همزیستی مسالمت آمیز شهروندان در کنار سایت های bts ارسال می کند و در رابطه با این موضوع توضیحات لازم داده شده است.
همچنین تاثیر بیولوژیکی و استانداردهای تابش پرتوهای الکترومغناطیسی و شرایط اندازه گیری این تابش از دیگر مباحثی است که در این نامه در مورد آن توضیحات لازم داده شده است.
محیط الکترومغناطیسی و میدان های و امواج آن، شکل گیری این محیط، پیدایش استانداردهای سازگاری الکترومغناطیسی، استانداردهای ایمنی انسانی، تفاوت استانداردهای emc و استاندارهای کیفیت و مفهوم کلاس در کیفیت محصول عنوان شده است.
فعالیت های پیشگیرانه در سطح اپراتور همراه اول و سازندگان تجهیزات مشترکان و رابطه توان تابشی جذب شده در بدن با فاصله از سایت های bts و در نهایت ارتباط توان تابشی اندازه گیری شده سایت های bts و حدود استاندارد و اثرات گوناگون بیولوژیکی از جمله موضوعاتی است که از سوی اپراتورهای تلفن همراه اطلاع رسانی می شود.
اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم اعلام کرده است که دستگاه های اندازه گیری تشعشعات را دارد و به صورت دوره ای نسبت به پایش فضای فرکانسی اقدام می کند.
طبق اظهارات معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد نصب btsها و مجوز آن سازمان انرژی اتمی طبق قانون حفاظت در برابر اشعه مرجع تست تجهیزات مواد پرتوهای یون ساز و غیر یون ساز بوده و در این مورد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همکاری تنگاتنگی با سازمان انرژی اتمی داشته و به مدت دو سال اندازه گیری های لازم صورت گرفته و مجوز لازم صادر شده و هم اکنون نیز برای تک تک ایستگاه ها این امر صورت می پذیرد.
با این اوصاف می توان گفت نصب btsها در سطح شهر از نظر میزان تشعشعات، ارتباطی که بین اپراتورها و سازمان انرژی اتمی توسط سازمان برقرار شده طبق آنچه مسوولان امر گفته اند تحت نظارت است و در حال حاضر میزان تشعشعات یک دهم حد استاندارد است.

گرد آوری و تنظیم از واحد فن آوری اطلاعات شرکت توسعه تمدن پارسیان

×

برای آغاز چت روی مشخصات پشتیبان کلیک کنید.

× به مشاوره نیاز دارید؟